VERKOCHT
Klein Soó masker van de Hemba, DR Congo
OverzichtKlein Soó masker van de Hemba, DR Congo
Hoogte: ca 13,5 cm
Breedte: 10 cm
Gewicht inklusief standaard: 166 gram
Herkomst: DR Congo
Datering: Midden 20e eeuw
Provenance: ex collectie Guy Kuipers
Het so'o- masker, of sokomutu in het Swahili (en in sommige bronnen soms mwisi gwa so'o , suku muntu of i bombo ya soho genoemd ), is van het Hemba-volk in de Democratische Republiek Congo. So'o betekent "chimpansee-mens", en is bedoeld om de dood te verpersoonlijken. De Hemba beschouwen de chimpansee als een roofdier en een symbool van agressie. Sommigen zeggen dat de so'o menselijke vrouwen en opponeerbare duimen van mensen begeert, en als de gelegenheid zich voordoet, zal hij die grijpen. Het masker, dat een agressieve brede grijns draagt, stelt een angstaanjagend, onnatuurlijk wezen voor. Soms kan het masker een overleden voorouder belichamen en zijn naam dragen. In beide gevallen is deso'o is wispelturig in zijn humeur en het kan zowel nuttig als kwetsend zijn voor de levenden.
Bij gebruik in een begrafeniscontext vertegenwoordigt het so'o- masker de dood. Bij begrafenissen verschijnt het masker aan het einde van de reeks begrafenisrituelen om het einde van de rouwperiode aan te duiden. Het masker wordt gebruikt in een voorstelling die mensen helpt om van een staat van verdriet terug te keren naar hun dagelijkse routines.
Op begrafenisfeesten van Hemba, zoals de ubuzha malslo , wordt de so'o in twee fasen gebruikt. De "wilde" fase is de eerste fase, die een achtervolging omvat. De so'o jaagt enthousiast iedereen weg om ze bang te maken, vooral jonge kinderen en zwangere vrouwen, weg uit het dorp. Iedereen die buiten rent, wordt als veilig beschouwd; als iemand een huis tegenkomt en wordt gevolgd door de so'o , moet hij ingewijd worden in het geheime genootschap van so'o . Om deze reden rennen oudere mensen, vooral oudere mannen, zelden. Tijdens de tweede fase wordt de so'o uitgevoerd, begeleid door een trommel en liedjes. Dit betekent de terugkeer van ruimtelijke ordening; niemand rent meer. In zijn optreden, deso'o treedt op als een clown of bedrieger, die op speelse wijze de spot drijft met de normale orde van de samenleving.
Terwijl de so'o de dood vertegenwoordigt, is het ook gekoppeld aan vruchtbaarheid. Geruïneerde gewassen kunnen worden geïnterpreteerd als een teken dat men moet worden ingewijd in de so'o- maatschappij.
bron: IMO DARA